יום שני, 12 באפריל 2010

"לגעת בשמים" - מפגש ילדים לרגל יום השואה ולזכרו של אילן רמון


ביום ראשון ה- 11/04/2010 בשעה 17:00 התקיים באוניברסיטה הפתוחה, זו השנה החמישית, מפגש בין ילדים מכיתה ז' בבית ספר "שרת" בנתניה, לבין ילדים מחטיבות ביניים בסינסינטי, ארה"ב, לרגל יום השואה ולזכרו של אל"מ אילן רמון ז"ל שנספה במעבורת החלל "קולומביה".


המפגש, "לגעת בשמים", התקיים לראשונה לאחר מותו של אילן רמון, בעקבות ספר התנ"ך המיוחד שלקח איתו אל"מ רמון לחלל. ספר זה נכתב בברגן בלזן ע"י הרב שמעון דסברג, שנספה במחנה. בהיותו במחנה השתמש הרב דסברג בספר התנ"ך להכנת נערים לטקסי בר מצווה שהיה עורך שם בחשאי. פרופסור יהויכין יוסף ז"ל, שהיה המדען הראשי של ניסויי הצוות הישראלי במעברות החלל קולומביה וניצול שואה בעצמו, היה אחד מאותם נערים שעלו עם ספר זה לתורה בטקס בר המצוה שלו. לאחר שחרור ברגן בלזן מהכיבוש הנאצי, הביא אתו פרופסור יוסף את הספר לארץ, ולקראת טיסת מעבורת החלל "קולמביה" מסר אותו לאילן רמון כדי שיקח אותו איתו לחלל.

במפגש שהתקיים באמצעות מערכת וידאו קונפרנס
במחלקה לטכנולוגיות בהוראה מרחוק של האוניברסיטה הפתוחה, השתתפו כ- 30 ילדים מנתניה וכ-100 ילדים מבתי הספר בסינסנטי. הילדים ארחו בארץ את דפי דסברג, בתו של ביתו של הרב דסברג, ובארה"ב, את הפרופסור לפיזיקה הנרי פנשל, אף הוא ניצול ברגן בלזן, המחזיק בעותק נוסף של אותו ספר תנ"ך. הילדים ראיינו את האורחים ושוחחו (באנגלית!) על השואה ומשמעותה עבורם.

המפגש שנערך בחסות "שותפות 2000 נתניה-סינסינטי" של הסוכנות היהודית, מהווה הזדמנות חשובה לילדים בגיל בר המצווה מהארץ ומארצות הברית, לשוחח על נושא השואה וכן כדי להפגש עם ניצולים ולשמוע עליה ממקור ראשון.